Month: September 2018

tänk större: det är inte bara vad du äter

No Comments

tänk större: det är inte bara vad du ätersom den första oberoende vetenskapliga sessionen i american society for nutrition belönade nutrition 2018 deltagare med tankeblåsande forskningsresultat från hela världen och erbjöd en dynamisk plattform för forskare att kommunicera och nätverk. forskning om näringsvetenskap har utvecklats till ett stadium där inte bara vad människor äter är av intresse, men tillgängligheten av mat se-superforma, liksom effekterna av ätbeteenden, tarmmikrobiota och fysisk aktivitet är alla integrerade för att ta itu med viktiga frågor som fetma och leverera hälsosam livsstil.

vegetarisk kost har en mängd olika hälsofördelar

enligt en 13-årig nederländsk studie, inklusive nästan 6 000 personer, hade människor som konsumerade mer växtprotein än animaliskt protein en lägre risk att utveckla kranskärlssjukdom. en annan studie från brasilien drog slutsatsen att av de 4500 deltagarna var de som konsumerade mer växtprotein än animaliskt protein 60% mindre benägna att ha plack inuti sina artärer, en oberoende riskfaktor för ateroskleros.

kvaliteten på växtbaserade dieter är också viktig. en analys av över 125 000 vuxna fann att kroppsviktsförändringar under en 4-årsperiod var förknippade med kvaliteten på växtbaserade dieter. dieter rik på högkvalitativa växtfoder inklusive hela korn, färsk frukt, grönsaker och nötter, var förknippade med betydligt lägre viktvinster jämfört med dieter rik på raffinerade kolhydrater och stekt mat.

en annan studie på nästan 30,000 amerikanska vuxna bekräftade att konsumtion av högkvalitativa växtbaserade livsmedel är förknippade med en 30% minskning av dödligheten jämfört med dem som inte konsumerar sådan mat, och fördelen är särskilt djup bland personer som hade redan existerande kroniska tillstånd.

i en muntlig presentation diskuterade professor frank hu från harvard university också fördelarna med en växtbaserad diet jämfört med dieter som innehåller kött. han beskrev hur växtbaserade dieter är förknippade med högre kostkvalitet, lägre risk för typ 2-diabetes och hjärt-kärlsjukdomar och lägre långsiktig viktökning.

“prof hu betonade behovet av att titta på mer än bara kalorier och det för att gå vidare för att ta itu med de viktigaste frågorna i näring måste vi bedöma kostkvaliteten”

mat på arbetsplatsen bidrar till fetma

mat på arbetsplatsen bidrar till fetmaen storskalig studie som presenterades av dr stephen onufrak vid centers for disease control and prevention (cdc) upptäckte att maten människor konsumerar på sina arbetsplatser, oavsett om den köptes från varuautomater eller fri mat som tillhandahålls av företaget , var vanligtvis hög i salt, tillsatta sockerarter eller fasta fetter. dessa ohälsosamma livsmedel som människor hade lätt eller fri tillgång till på jobbet, kan resultera i ett extra intag av upp till 1300 kalorier per vecka, enligt undersökningen av 5,222 anställda i oss.

studien fann att en fjärdedel av deltagarna fick mat från jobbet minst en gång i veckan. dessa 1,300 ytterligare kalorier skulle kräva minst två timmars aerob träning, såsom jogging eller simning att bränna bort. men detta innebär också att arbetsgivare kan göra något för att förbättra livsmedelsmiljön för sina anställda, genom att ge enkel tillgång till hälsosamma livsmedelsalternativ på jobbet.

gör din ämnesomsättning flexibel

metabolisk flexibilitet hänvisar till vår kropps förmåga att skifta mellan olika energikällor, särskilt mellan att bränna fett och använda glukos. hos friska individer är metabolismen tänkt att vara flexibel, så kroppen kommer att använda fettsyror (från fettintaget) som sin huvudsakliga energikälla när man behåller en låg till medelhög nivå av fysisk aktivitet och byter till kolhydrater som den föredragna energikällan när intensiteten av fysisk aktivitet ökar.

dr eric ravussin delade med oss att metabolisk flexibilitet påverkas av kost, stillasittande beteenden och fysisk aktivitet. ohälsosamma dieter och livsstilar inklusive massor av raffinerad kolhydrat, tillsatt socker och stillasittande beteenden är förknippade med metabolisk oflexibilitet, vilket innebär att kroppen har svårt att byta till att använda fett som energikälla. på lång sikt kan detta leda till många allvarliga hälsoproblem, eftersom det betyder att kroppen ständigt behöver kolhydrater, eftersom den inte kan använda lagrat fett som energikälla.

frekvent konsumtion av kolhydrater leder till spikar i insulinnivåer, som med tiden gör kroppen okänslig för insulin och därför mindre kunna svara på denna signal hormon som så småningom kan leda till typ 2-diabetes. som sådan är metabolisk flexibilitet ett viktigt potentiellt mål för terapier som syftar till att förbättra människors metaboliska hälsa.

gut microbiota: ett olöst pussel

gut microbiota: ett olöst pusselgut microbiota har identifierats som en viktig faktor som reglerar ämnesomsättningen och har potential att påverka vår hälsa; detta är särskilt fallet för mikrobiomen inuti tarmen.

enligt presentationen av dr daniel mcdonald, på uppdrag av american gut-projektet, kan kost väsentligt påverka kemin inuti tarmen. forskare har använt en crowdsourcing-metod för att samla prover i en storskalig studie. de jämförde mänskliga tarmmikrobiomeprover från olika länder och till miljöprover som vatten eller mat.

hittills har de funnit att mångfalden av växter i kosten är starkt förknippad med molekylära egenskaper hos mikroberna inuti tarmen, och att stress (som kirurgi) kan ha betydande inverkan på mänsklig tarmmikrobiota. med sin pågående forskning hoppas de att avslöja mer detaljer om tarmmiljön och vad mikroberna inom den producerar och att svara på frågor om hur tarmmiljön interagerar med matintag och stress.

Categories: Uncategorized