C-Vitamin: Allt Du Behöver Veta

No Comments

C-Vitamin: Allt Du Behöver VetaOM DU BILD EN orange när du tror att C-vitamin, du har rätt på frukt, liksom övriga citrusfrukter, är en C-vitamin kraftpaket. Du kan också snabbt associera vitamin med kallt förebyggande, en annan förståeligt länk, eftersom vissa forsknings – och fler produkter (och mammor) – tout det.

Men C-vitamin är en hel del mer än så, även om det inte blir så nästan mycket uppmärksamhet som D-vitamin, förmodligen eftersom mycket färre Amerikaner lider brist på det, säger Dr Gail Feinberg, ordförande i primär vård avdelningen på Touro University California College of Osteopatisk Medicin. “De flesta människor är att få en daglig dos av C-vitamin från sin rutin dieter”, säger hon.

Fortfarande är det viktigt att uppskatta fördelarna med C-Vitamin, för utan den, skulle vi alla har skörbjugg – en numera sällsynt sjukdom i utvecklade länder som kan orsaka svullna, blödande tandkött och andra sår. Här är vad du behöver veta om detta under-uppskattat vitamin:

Vad är C-vitamin?

Även känd som L-askorbinsyra, C-vitamin är ett vattenlösligt vitamin, vilket innebär att om du tar i mer än din kropp behöver du kissa ut det. (Fettlösliga vitaminer som A och D, å andra sidan, är oftast lagras i din fettvävnad och lever, och elimineras långsammare.) Eftersom din kropp inte producerar C-vitamin i sig, du har att konsumera det, antingen i livsmedel som naturligt innehåller eller som är berikade med det, eller med kosttillskott, enligt National Institutes of Health Office av Kosttillskott.

Hälsofördelar av vitamin C

Här är där forskningen står på C-vitamin är olika fördelar:Här är där forskningen står på C-vitamin är olika fördelar:

Kalla förebyggande. Intressant, vitamin C: s rykte som en kall-preventer eller kallt-shortener är mycket starkare än den forskning som ligger bakom det. En 2013 års översyn av 29 studier om vitamin och förkylning fann att “rutin tillskott är inte motiverat” att minska förekomsten av förkylningar i den allmänna befolkningen. “Det har visat sig att faktiskt hjälpa till med förebyggande av förkylning samt förkorta och behandla denna sjukdom i några studier, och visat sig vara till någon hjälp i andra,” Feinberg säger.

Skydd mot fria radikaler. C-Vitamin är en naturlig antioxidant, vilket betyder att det hjälper till att skydda mot skador från fria radikaler, eller molekyler som kan skada dina celler. Din kropp är alltid genererar fria radikaler, men vissa erfarenheter som rökning, solning och även motion kan sätta på mer. Som hjälper till att förklara varför forskning visar att C-vitamin kan vara bra för återhämtningen från intensiv träning. “Vitamin C är … av naturen anti-inflammatoriska eftersom det blunts effekterna av cirkulerande fria radikaler, säger Robin Foroutan, en integrerande registrerad dietist dietist i New York och en talesman för the Academy of Näringslära och Dietetik.

Vävnad hälsa. Vitamin C är även viktig för hud och hår, ben och gemensamma, och kardiovaskulär hälsa eftersom det är “en viktig kofaktor i vår egen syntes av kollagen,” Foroutan säger. Med andra ord, det hjälper din kropp process kollagen, som är kända för att hålla dessa vävnader unga. I fall av blodkärl, som innebär att hålla dem flexibel och kan lätt ihop sig och expandera, Foroutan säger.

Absorption av näringsämnen. C-Vitamin är också partner med strykjärn för optimal absorption, så om du syftar till att upp ditt intag av järn, överväga att konsumera mer C-vitamin också – kanske lite spenat vid sidan biff?

Ögat hälsa. Dina ögon innehåller höga halter av vitamin C, som kan hjälpa till att förklara varför en del forskning har visat att personer med C-vitamin-rik kost kan vara mindre benägna att få grå starr.

Vikt kontroll. En del forskning har kopplat C-vitamin konsumtion med ett lägre bmi och kroppsfett procent, men exakt varför är oklart, Foroutan säger.

Att förebygga sjukdom. Medan vissa människor tror att C-vitamin kan bidra till att förebygga förhållanden som sträcker sig från hjärtsjukdomar och cancer, depression och Alzheimers sjukdom, det finns inte tillräckligt med forskning ännu inte stöd för dessa påståenden, Feinberg säger.

Hur mycket C-vitamin ska du ha per dag?

Det rekommenderade dagliga intaget av C-vitamin är 90 mg för vuxna män och 75 milligram för vuxna kvinnor. “Rökare behöver 35 milligram mer än att varje dag på grund av alla de fria radikaler som de utsätter sig själva för att andra röker,” Foroutan säger. Folk som är utsatta för en hel del av passiv rökning eller UV-strålar kan överväga att upping deras dosering.

Du kan kontrollera dina nivåer av C-vitamin med ett enkelt blodprov från din läkare, Foroutan säger. Om du är allvarligt bristfälliga, du kommer att känna det – och känner förbättringar snabbt på att korrigera problemet, Feinberg säger. “I USA, brist uppstår oftast i kraftigt undernärda individer, alkohol och narkotika missbrukare eller de som lever i fattigdom eller på dieter som är ogiltiga av frukt och grönsaker”, säger hon. “Tidiga symtomen inkluderar svaghet, irritabilitet, viktminskning och vaga muskel-och ledvärk.”

Kan man överdosera C-vitamin?

Eftersom C-vitamin är vattenlösligt, det är ganska svårt att få i sig för mycket, säger experterna. Fortfarande, mer är inte alltid bättre. Till exempel, en överdriven C-vitamin på en regelbunden basis kan leda till diarré, uppblåsthet, Feinstein säger. Illamående, kräkningar, kramper och andra gastrointestinala problem kan också uppstå. Och en del forskning har kopplat av vitamin C med en viss typ av njursten hos män, så tillskott är i allmänhet inte rekommenderas för män och andra en risk för oxalat stenar.

Vilka livsmedel som är höga i vitamin C?Vilka livsmedel som är höga i vitamin C?

Som alla vitaminer och mineraler som är lätt tillgänglig på mat, konsumera de flesta, om inte alla, av dina C-vitamin i din kost är det bästa sättet att gå eftersom det är hur kroppen var utformad för att bearbeta dem. Mest färgglada frukter och grönsaker är rika på C-vitamin – tror citrusfrukter, paprika, broccoli, brysselkål, tomater, papaya, kiwi, ananas och cantaloupemelon. “Det är bra att rotera dem,” Foroutan säger, “eftersom varje livsmedel har sin egen blandning av inte bara vitaminer och mineraler, men också av fytonäringsämnen och fytokemikalier.”

Ska jag ta en C-vitamin tillskott?

Medan de flesta Amerikaner är bara bra utan, om du är i riskzonen för eller har testats för att vara en brist på C-vitamin, tillskott är en bra idé. Även om du inte har eller inte är i riskzonen för brist på C-vitamin, med en over-the-counter komplettera eller multivitamin som innehåller 500 till 1000 mg dagligen kommer inte skada dig, Feinberg säger att, “så länge du inte tar en kombination av p-piller med stora mängder fettlösliga vitaminer … som kan orsaka toxicitet.”

Categories: Uncategorized

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *